Zašto u periodu od 15.04.-15.11. voziti na ljetnim gumama, a u periodu od 15.11.-15.04. na M+S zimskim gumama ?! Šta su cjelogodišnje gume ?!

El. posta Stampa PDF

U većini Evropskih zemlja postoje striktni zakoni koji obvezuju vozače i sve učesnike u saobraćaju da poštuju pravila korištenja zimskih guma i zimske opreme u zimskim uslovima na cesti. Zimska oprema podrazumljeva četri zimske M+S gume na sva četri točka minimalne dubine gazećeg sloja 4 milimetra ili ljetne gume minimalne dubine 4 milimetra sa spremnim lancima za pogonske točkove.

 

Trenutno ne postoje zakoni koji bi zahtjevali od učesnika u saobraćaju da ljeti voze na ljetnim gumama što ne znači da to nije ispravno i isplativo na više načina. Kao prvo ljetne gume imaju značajno kraći zaustavni put kada je temperatura iznad 7 stepeni Celzijusa, troše manje goriva od zimskih guma pri većim temperaturama i manje se troše i habaju na visokim temperaturama. Vozeći zimske gume u ljetnim uslovima na putu one gube svoja osnovna svojstva te će njihovo ponašanje u sljedećoj zimskoj sezoni (ukoliko se budu vozile preko ljeta) biti značajno umanjeno.

Zimske gume (nove) imaju uobičajenu dubinu profila od 8 milimetara te gotovo pet puta više odvodnih kanala i šara od ljetnih guma što im omogućuje efikasnije izbacivanje i odvođenje vode sa strane i iza gume. Zimske gume su gume sa oznakom M+S i oznakom pahuljice sa strane gume.
Zimska guma ima do četiri puta bolji kontakt (u zavisnosti od kvaliteta zimske gume) sa snježnom i ledenom podlogom od ljetne gume.

Zbog smjese od koje su izrađene te strukture zimske gume, one su osjetno mekše od ljetnih, a na temperaturi ispod 7°C ljetne gume gube elastičnost odnosno postaju prekrute i zbog toga ne zadovoljavaju potrebita svojstva prianjanja. Poseban hemijski sastav zimske gume čini elastičnima i na niskim temperaturama, a kombinacija s odgovarajućim dubljim profilom čini gumu zaista potpuno sigurnom za zimsku vožnju. Ljetna guma je najefikasnija na temperaturi (asfalta) iznad 25 °C, dok se na niskim temperaturama „plastificira“ pa nema dobra svojstva potrebna za sigurnu vožnju.
Najveća prednost zimske gume je bolje pokretanje, vođenje i kočenje na snijegu, ledu i uopšte niskim temperaturama dok su ljetne gume napravljene za iznenadne kiše, više temperature, veće brzine i sl.

 

Na slici 1., možemo vidjeti koliko treba zimskoj gumi da se zaustavi na 20 stepeni Celzijusa pri brzini od 100 km/h, a koliko treba ljetnim gumama. Također možemo vidjeti koliko treba zimskim i ljetnih gumama za zaustavljanje pri 5 stepeni Celzijusa.

Slika 1. Zaustavni put ljetnih i zimskih guma u različitim uslovima

 

Na slici 2. možemo vidjeti koliko je potrebno gumi sa 7 milimetara gaznog sloja da smanji brzinu kretanja sa 100 km/h na 60km/h i istu tu gumu ali sa manjim gaznim slojem tj. istrošenu ljetnu gumu. Bitno je primjetiti da je novoj gumi po suvoj podlozi potrebno 30 metara da smanji brzinu sa 100 km/h na 60 km/h, a potrošenoj gumi na mokroj podlozi sa 1,6 milimera gaznog sloja je potrebno 80 metara da smanji brzinu sa 100 km/h na 60 km/h.

Slika 2. Prikaz zaustavnog puta sa 100 km/h na 60km/h sa različitim dubinama gaznog sloja

Potrošena guma gubi svoja svojstva na više područja, prije svega ima produženi put zaustavljanja, veću potrošnju goriva, veću nestabilnost u krivinama, smanjenu mogućnost aquaplaninga itd. Na slici 3. možemo vidjeti put zaustavljanja nove i potrošene ljetne gume. Vidi se da pri kretanju od 100 km/h nova guma staje, a potrošena guma se u istom tom trenutku kreće brzinom 44 km/h te joj je potrebno još 18,60 metara da se zaustavi.

 

Slika 3. Zaustavljanje ljetnih guma pri 100 km/h

Svaka guma ima svoj indeks brzine i indeks nosivosti. Indeks brzine se označava slovom, svako slovo predstavlja maksimalnu preporučenu brzinu koju guma može podnijeti pod maksimalnim naporom. Indeks nosivosti gume se označava brojem koji pokazuje koliko se maksimalno opterećenje preporučuje za svaku gumu posebno kako bi ona funkcionisala na svom maksimumu . Tako npr. ako imamo gumu 195/65R15 91H, znači da je maksimalna preporučena brzina gume 210 km/h, a nosivost jedne gume 615 kg što znači da sve 4 gume mogu podnijeti teret od 2.460 kg.

 

Šta su to cjelogodišnje gume?

Cjelogodišnje gume predstavljaju gume koje su namijenjene za vožnju kroz cijelu godinu. Cjelogodišnje gume su pokušaj svjetskih proizvođača da naprave gumu koja će se dobro ponašati i ljeti i zimi što je nemoguće na našem podneblju gdje zimi temperatura pada ispod 0 Celzijusa, a ljeti se penje na preko 30 stepeni Celzijusa. Cjelogodišnje gume obično imaju loše rezultate na testiranjima guma jer su premekane za ljeto, a pretvrde za zimu. Ljeti se troše značajno brže nego ljetna guma, a zimi se ponašaju značajno lošije nego zimska guma. Primjer su recimo ADACovi testovi za zimu 2011 gdje niti jedna cjelogodišnja guma nije dobila ocjenu „Vrlo preporučljiva“ niti „Preporučljiva“ što je dovoljan pokazatelj kako se cjelogodišnje gume ponašaju po ledu, snijegu, kiši i niskim temperaturama.

Najveći mamac za kupovinu cjelogodišnjih guma je financijska ušteda u smislu da nam ne trebaju ljetne i zimske gume ali kad malo bolje razmislimo to baš i nije tako jer se cjelogodišnja guma jako brzo troši na visokim temperaturama i teško da može izdržati više od 2 godine na zadovoljavajućem nivou i dobijemo da nemamo adekvatne gume preko ljeta niti preko zime dok kupovinom dva kompleta namjenskih guma tj. komplet ljetnih i komplet zimskih guma imamo situaciju da ljeti vozimo na ljetnim gumama, a zimi na zimskih i pravilnim korištenjem (održavanje pritiska gume, pravilno skladištenje i sl.) normalan vozač može biti zadovoljan 4-5 godina.

Cjelogodišnja guma je prihvatljiva u zemljama koje nemaju prevelike oscilacije u temperaturi kao što su Engleska, Irska, Wels, Španija i sl.

 

Prodaja i servis akumulatora

Preduzeće Autounion je zastupnik firmi: AKOM, Varta, Duracell, Topla, Energizer, Vesna i Dynamic. U našem centru možete izvršiti ispitivanje ispravnosti, izdavanje sertifikata ispravnosti i zamjenu akumulatora u garantnom roku.

Besplatna montaža i balansiranje

U vulkanizerskoj radnji koja se nalazi u sklopu Autounion centra nudimo Vam  besplatnu montažu i balansiranje za sve gume kupljene u našoj prodavnici.

Reglaža prednjeg trapa

U servisnom centru Autounion u ponudi je nova usluga reglaže prednjeg trapa za sve vrste automobila. Reglaža se vrši sa najmodernijim uređajem Geoliner 550 Prism.